Please enter a search term:

  • Kosten voor de digitale conversie:

    Wat kost de digitale conversie je? We hebben het voor je uitgesplitst aan de hand van deze voorbeeldberekening. Wat we je beloven: We blijven binnen het budget dat je met ons afspreekt.

    Lees hier meer!

Wat zijn de kosten voor het maken van een website door een bureau?

Een algemeen antwoord op deze vraag is natuurlijk niet mogelijk. Toch kunnen de kosten voor een websiteproject met een bureau vrij goed van tevoren worden geschat op basis van een paar belangrijke punten.

In wezen zijn de kosten afhankelijk van het type website dat je in gedachten hebt. In de regel hoef je alleen relatief lage kosten te verwachten als je alleen een blog nodig hebt. Een typische aanwezigheid op het internet voor bedrijven ligt qua kosten in het middensegment. Daarna volgen het e-commercegedeelte en het ledengedeelte. Bovenaan de kostenschaal staat de webapp. Deze gradatie is voornamelijk te wijten aan de complexiteit van het respectieve project en de bijbehorende uitgaven van geld, tijd en knowhow. Hoe meer van deze middelen beschikbaar zijn in het bedrijf of hoe meer middelen het bedrijf zelf beschikbaar stelt, hoe goedkoper het is om een website te realiseren. Het in-house performance principe is hier van toepassing.

Want als je zelf de juiste knowhow in huis hebt en die ook kunt inzetten voor zo'n project, is het natuurlijk niet nodig om een bureau te belasten met het programmeren van je nieuwe website. Het kan echter zijn dat je ondersteuning nodig hebt bij hosting, strategisch correcte online marketing of de integratie van systemen van derden. Een goed bureau biedt je precies de ondersteuning die je nodig hebt om maximaal succes te behalen met je website.

Nu heb je al een globaal overzicht van de kosten voor het maken van een website door een bureau. In het volgende kunt u lezen over de afzonderlijke factoren die bepalen hoeveel u uiteindelijk moet betalen, welke lopende kosten u moet verwachten en andere belangrijke feiten over dit onderwerp.


Je eigen webdesigner, freelancer of een internetbureau?

Er zijn maar heel weinig bedrijven die een webdesigner in huis hebben. In de regel is het niet de moeite waard om zo'n specialist in te huren voor een websiteproject.

Het eerste en meest kosteneffectieve alternatief voor een in-house webdesigner is het inhuren van een freelancer. Vaak heb je echter meer nodig dan alleen een ontwerper om de interface van de website te maken. Je hebt ook een programmeur nodig om belangrijke functionaliteiten te creëren en een online marketingexpert om ervoor te zorgen dat je website op de lange termijn echt succesvol voor je werkt. In deze context is het belangrijk dat je zelf ervaring hebt met projectmanagement en/of kennis van usability, user experience, SEO, etc. of dat je overeenkomstige specialisten in je team hebt. Veel freelancers programmeren strikt volgens de specificaties van de klant - maar de strategie wordt door jou als klant ingebracht. Plan hiervoor altijd een laag bedrag van vier cijfers.

Als je waarde hecht aan uitgebreid advies, dan is een bureau de betere keuze. Daar werken webdesigners, programmeurs en online marketeers samen aan je webproject. Hier worden je wensen nauwkeurig vastgelegd, krijg je te zien wat er mogelijk en nodig is, en uiteindelijk stemmen de professionals de afzonderlijke werkstappen zo op elkaar af dat je op de meest efficiënte manier een maximaal bruikbaar resultaat bereikt.

En wat kost een professionele homepage die je bij een bureau laat maken? De investering kan oplopen tot vijf cijfers en in het geval van een webapp zelfs tot zes cijfers. Lees verder om meer te weten te komen over de kosten. Maar eerst een paar woorden over hoe je de juiste aanbieder kiest.


Factoren die de kosten beïnvloeden

Laten we nu eens kijken naar de factoren die van invloed zijn op de kosten voor het maken van een website. In speciale gevallen kan het zijn dat er nog andere kosten bijkomen. Je moet echter bijna altijd rekening houden met de volgende punten.

  • Individuele behoeften

Allereerst hangt het er sterk vanaf wat je nodig hebt en hoe duur je website eigenlijk wordt. Aan het begin van dit artikel hebben we je al een ruwe oriëntatie gegeven: De indeling varieert van blog tot webapp. Daartussenin is er echter nog veel speelruimte of zijn er enkele must-have benodigdheden voor specifieke website doelen die hogere prijzen kunnen betekenen.

Als vuistregel geldt: hoe complexer een website moet zijn, hoe duurder hij zal zijn. Om de kosten zo laag mogelijk te houden en toch het grootst mogelijke succes te behalen, moet je goed nadenken over het beantwoorden van de volgende vraag:

  1. Welke voordelen moet de website hebben voor mijn bedrijf en voor de gebruikers?
  2. Wat is er echt nodig om deze doelen te bereiken?
  3. Heb je al een huisstijl?

Een huisstijl is erg belangrijk voor de herkenningswaarde van je bedrijf. Er moet al herkenning zijn, zodat uw aanwezigheid op internet ook daadwerkelijk met uw bedrijf wordt geassocieerd.

Daarnaast bevordert een bijbehorende uniforme huisstijl de vorming van een merk en de acceptatie van het bedrijf door klanten. Dit leidt op zijn beurt tot een aanzienlijk grotere kans om opnieuw te kopen of zich te identificeren met uw producten, visies, waarden, enz.

Als er ook een huisstijl voor de website moet worden gemaakt, brengt dit natuurlijk extra kosten met zich mee.

  • Welke veiligheidsmaatregelen moeten er worden genomen?

Afhankelijk van het type website zijn verschillende beveiligingsstandaarden belangrijk. Over het algemeen moeten commerciële websites voldoende versleuteld zijn.

HTTPS-encryptie met een bijbehorend SSL-certificaat is alleen daarom al verplicht. Browsers waarschuwen bezoekers namelijk voor websites die niet goed beveiligd zijn. Dit zou je bedrijf natuurlijk in een kwaad daglicht stellen.

In het geval van een webwinkel gaan de vereisten zelfs nog een beetje verder. Veilige betaalmethoden en DSGVO-conforme gegevensbescherming moeten hier speciale aandacht krijgen.

  • De software installeren

Een CMS moet eerst worden geïnstalleerd op een webruimte voordat het beschikbaar is. Dit gebeurt meestal grotendeels automatisch. Er zijn geen extra kosten.

Het instellen van het systeem of het aanpassen ervan aan uw behoeften als eindgebruiker gebeurt echter niet zonder uw tussenkomst.

Een goed bureau zal ook zorgen voor optimale bruikbaarheid in de backend, wat in de basis betekent dat bijzonder belangrijke functies snel toegankelijk moeten worden gemaakt. Bereken hier de individuele inspanning.

  • Waar is de plek voor hosting?

Hostingproviders zijn in een dozijn. De prijzen zijn heel verschillend. De website kan bijzonder goedkoop worden gehost als er eigen webservers beschikbaar zijn. In de zeldzaamste gevallen zijn deze voorwaarden echter gegeven.

Servers van uw webbureau zijn het optimale alternatief. Hier krijg je meestal precies de services die je echt nodig hebt en betaal je niet voor verschillende pakketfuncties die eigenlijk nutteloos voor je zijn - zoals vaak het geval is bij externe hosters.

  • Is het nodig om contact- en communicatiemogelijkheden te integreren?

Dat alle beschikbare contactgegevens op een prominente plaats op de website beschikbaar moeten zijn, staat al lang niet meer ter discussie. Directe communicatiemogelijkheden worden tegenwoordig ook steeds meer verwacht door (potentiële) klanten.

Als dit het geval is bij je doelgroep, moet je overeenkomstige functies zoals live chat, chatbot, videochat enz. laten integreren. De keuze van de communicatiekanalen hangt af van de voorkeuren van je typische bezoekers. Of ook van je claim om je te onderscheiden van je concurrenten.

  • Wat voor multimedia-inhoud maakt deel uit van de website?

Een van de belangrijkste succesfactoren voor websites vandaag de dag is het aanbieden van inhoud met toegevoegde waarde. Enerzijds is het noodzakelijk om uitstekende multimedia-inhoud met interactiemogelijkheden te creëren.

Anderzijds is het ook noodzakelijk om de optimale omgevingen of locaties voor deze inhoud te creëren. Aan beide zijn aanzienlijke kosten verbonden.

  • Moet SEO tegelijkertijd worden uitgevoerd?

(Potentiële) klanten zoeken tegenwoordig meestal eerst naar oplossingen op het web wanneer ze een probleem of een wens hebben. Google is vaak de eerste aanloophaven, zodat een nieuwe website vanaf het begin de ideale voorwaarden moet hebben voor een goede vindbaarheid in de Google-ranking.

Hoewel SEO gepaard gaat met extra kosten, heeft het ook een hoge economische relevantie.

  • Is het nodig om systemen van derden aan te sluiten?

Het koppelen van de eigen website aan andere systemen is vaak zelfs absoluut zinvol.

Ondersteuning bij vragen via een in de website geïntegreerde chat kan bijvoorbeeld bijzonder gerichte ondersteuning bieden als er een CRM-systeem (Customer Relationship Management) is geïntegreerd. Of marketingautomatisering kan worden gekoppeld om leads zonder veel moeite maar met maximaal voordeel om te zetten in klanten.


Wat zijn de lopende kosten om de website te onderhouden?

Naast de eenmalige kosten voor het opzetten van het CMS, voor het webdesign, voor de integratie van applicaties van derden, enz. gaat een website bijna altijd gepaard met lopende kosten.

  • Kosten voor het domein

Het domein is eigenlijk het adres van je website. Domeinen worden meestal gehuurd.

  • Kosten voor hosting

Er worden ook huurkosten gemaakt voor de servers waarop je website wordt gehost. Dit is inclusief de energie die nodig is om ze te laten draaien en regelmatig onderhoud.

  • Online marketing

Het volledige potentieel van een website kan alleen worden gerealiseerd door online marketing.

Dit is een typisch voorbeeld: Als je de ranking van je website wilt verbeteren om meer klanten te overtuigen van je website, moet je gerichte zoekmachineoptimalisatie (SEO) uitvoeren. De kans dat je website zonder de juiste optimalisatie wegzakt in de uitgestrektheid van het web is eigenlijk heel groot. Over het algemeen is online marketing een continu proces. Er zijn dus altijd kosten aan verbonden.

  • Onderhoud en ondersteuning:

Je website moet technisch up-to-date worden gehouden. Alleen dan is hij functioneel en veilig op de lange termijn. Gebruik de ondersteuning van een professionele serviceprovider om het risico te minimaliseren.

  • SSL-certificaten

Een SSL-certificaat is vaak inbegrepen bij hosting. Betaalde SSL-certificaten of TLS-certificaten zijn echter vooral zinvol voor gevoelige gegevens en processen. Naast de typische en vaak gratis domeinvaliderende certificaten zijn er ook certificaten waarmee een organisatie kan worden geïdentificeerd.


Kosten voor webontwikkeling van CMS, online shops & Co.

Contentmanagementsystemen (CMS) en online shops zijn gratis beschikbaar als open source. Je zou dus kunnen denken dat de kosten voor webontwikkeling van content management systemen, online shops, webapplicaties, apps & co. niet veel geld kosten, toch?

Er zijn verschillende taken die komen kijken bij het opzetten van een contentmanagementsysteem. Het is aan jou welke taken je zelf op je neemt en welke je door derden laat uitvoeren:

  • Eerst moet u het redactiesysteem of de online shop installeren op een webserver. En precies op dit punt bereiken velen al hun technische grenzen. Veel hostingproviders bieden deze open source toepassingen voorgeïnstalleerd aan op hun servers. Met slechts een paar klikken kan het content management systeem of de online shop aan de slag.
  • Het ontwerp van de applicatie is nog niet klaar. Je moet daarom zelf de sjablonen voor startpagina's, overzichtspagina's, categoriepagina's, detailpagina's, enz. maken. Hiervoor heb je meestal technische kennis en ervaring nodig met HTML, CSS, PHP, Java & Co.
  • Wil je je content management systeem of je online shop aanpassen? Dan moet je nog meer vertrouwd zijn met HTML, CSS, PHP, Java & Co.

En dit is precies waar webbureaus om de hoek komen kijken. Zij zijn specialisten op dit gebied en bieden het opzetten of ontwikkelen van webapplicaties als service aan. En daar hangt een prijskaartje aan.

Wat voor kosten worden er gemaakt?

Natuurlijk hangt het van je eisen af welke kosten je zult maken. Wil je een bestaand systeem aanpassen of helemaal opnieuw opzetten? Wilt u de implementatie van uw individuele eisen voor het systeem? Al deze factoren kunnen een grote invloed hebben op het type en de hoogte van de kosten voor websiteontwikkeling.


Een website ontwikkelen met een digitaal bureau

De belangrijkste stappen in het proces

Tot slot hebben we voor u (in vereenvoudigde vorm) samengevat hoe een typisch websiteproject verloopt. Kennis van dit proces is belangrijk voor het inschatten van de omvang van het project en de tijd en (arbeids)krachten die ermee gemoeid zijn.


Wij ondersteunen u graag bij het concurrerend en toekomstgericht maken van uw online aanwezigheid:

  • Hoe is de positie van je website in vergelijking met je sterkste concurrenten? Wij voeren een gratis TYPO3 upgrade check uit en definiëren samen met u een succesgericht doel.
  • Daarbij adviseren wij u met onze uitgebreide knowhow op het gebied van gebruikerservaring en gebruikersbegeleiding op uw website. Op deze manier kunnen we u helpen om uw klanten een optimale ervaring te bieden.
  • Onze ervaren webontwikkelaars voeren graag uw individuele wensen voor u uit - of het nu gaat om de ontwikkeling van extensies, responsive websites, apps of interfaceverbindingen.
  • Heb je een nieuwe website nodig? Geen probleem. Samen met u zoeken we het juiste contentmanagementsysteem en beginnen we vanaf nul.
  • Ons supportteam is altijd beschikbaar voor technische en redactionele ondersteuning en regelmatige training.